]
מה באמת עוצר אותך מלהיכנס להריון?

זה אפשרי לעשות שיפור ולהפחית כאבים ועייפות ועוד סימפטומים שאת חווה בגלל אנדומטריזויס. בעזרת רפואה הוליסטית, גישות גוף נפש ואפילו רפואה מערבית קונבנציונאלית. בנוסף לאלו, לדעתי את צריכה גם לשנות את התזונה שלך- מה שאת אוכלת, איך שאת אוכלת וגם את מערכת העיכול שלך.

 

 

איך את יודעת אם מערכת העיכול שלך עובדת באופן אופטימלי?

 

  •  יש לך לפחות פעם ביום פעילות מעיים
  • את לא סובלת מנפיחות, תחושת מלאות, גיהוקים, פלוצים, או תחושת אי נוחות וכאב אחרי אכילה
  • יש לך אנרגיה לעשות מה שאת רוצה 
  • את יכולה לאכול כמעט את כל סוגי המזון מבלי לחשוש איך תרגישי אחרי ומה זה יעשה לבטן שלך. 

התקדמות איטית ויציבה

הגישה שלי היא ליצור תהליך איטי ויציב במקום לעשות שינוי קיצוני ומהיר שלא מחזיק מעמד.
את רוצה ליצור שינויים ולפתח הרגלים שאת יכולה להתמיד בהם ולדמיין את עצמך עושה אותם גם בעוד שנים. אנדומטריוזיס הוא מצב שנמשך שנים ומצריך טיפול ארוך טווח, לכן גישה כזו תביא אותך להצלחה ותוצאות. 

תזונה היא אינדיבידואלית 


תזונה היא אישית ומה שעובד לך, לא בטוח יעבוד למישהי אחרת עם אנדומטריוזיס.
למרות זאת כן יש כמה כללי יסוד שהם נכונים לגביי כולן.

טיפ: אני ממליצה שתנהלי יומן לגביי מה שאת אוכלת כל יום ואילו סימפטומים את חווה לאחר מכן, כדי לעקוב על השפעת המזונות השונים, עליך.
המידע הזה יהיה יעיל מאוד, במיוחד אם את עובדת עם מטפל הוליסטי.

לאכול יותר פירות וירקות:

 ירקות טריים מאיכות טובה צריכים להיות הבסיס של התזונה שלך. למה? הם אנטי דלקתיים וזה מאוד מאוד חשוב כי אנדומטריוזיס קשור לתהליכים דלקתיים במיוחד במערכת העיכול. בנוסף הם מספקים המון מינרלים וויטמנים ומשמרים את האיזון הבקטריאלי במעיים.

טיפ: שימי לב ביום הבא כמה פירות וירקות אכלת ויום למחרת תעלי את הכמות במנה 1.
כן, כל כך פשוט! פשוט לעלות במנה אחת ביום.
בעוד כמה שבועות כשהכמות תהייה סבירה תעלי שוב במנה אחת וזהו. 

המטרה שלך תהייה לאכול לפחות 5 מנות של פירות וירקות ביום. יותר מזה זה גם טוב, העיקר לשמור על לפחות 5.

ככל שתאכלי יותר סוגים שונים של ירקות ופירות, האיזון הבקטריאלי יהיה טוב יותר!

טיפ: זו הסיבה שתזונאים אוהבים לומר "תאכלי קשת בענן". תנסי לאכול צלחת עם כמה שיותר צבעים של ירקות.


למה?  כי ירקות בצבעים שונים מספקים תזונה שונה ורחבה יותר. 

 

 

ירקות מסוג מצליבים נחשבים טובים במיוחד.
נסי לאכול לפחות אחד מהם ביום: ברוקולי, כרוב, קייל, כרוב ניצנים.

 מאכלים כבושים:
מערכת עיכול בריא (שזה כל האזור מהפה ועד פי הטבעת) אמור להכיל מגוון של מיקרוביוטה טובה. החיידקים הטובים האלה במערכת העיכול אמורים לעזור לגוף להילחם בזיהומים, לקלוט ויטמינם ולעכל מזון. מאכלים כבושים מלאים בבקטריות פרו ביוטיקות, לכן כשאת מוסיפה לתזונה שלך מאכלים כאלה, את מוסיפה בקטריות טובות ואינזימים לפלורה הכללית, משפרת את הבריאות של מערכת העיכול שלך וגם את מערכת החיסון.

צריכה קבועה של מזון פרוביוטי יכולה להפחית את נוכחותם של חיידקים דלקתיים במעיים ולהשיב חיידקים טובים שעלולים להיהרס על ידי אנטיביוטיקה. כמו כן, הוכח כי צריכת פרוביוטיקה מפחיתה תסמינים ממחלות אחרות בהן מדובר בדלקת, כגון מחלות מעי רגיזות.

 

סוגי מאכלים כבושים:
* כרוב כבוש וקימצ’י

*קומבוצ'ה- תה מותסס המיוצר מחיידקים חיים ושמרים חיים

*גבינות רכות כמו: פטה, צ'דר, גאודה ופרובולונה

*מוצרי סויה מותססים כמו טמפה ומיסו

* מי קפיר- משקה מותסס הדומה לקומבוצ'ה

*חמוצים בכבישה טבעית או כבישה ללא וינגרט

 אם זה מעניין אותך את יכולה למצוא ברשת הרבה חומר על הכנת מזון פרו ביוטי בבית. הנה אתר שאני מצאתי עם מידע מעניין: https://www.healendo.com/fermentedfoods

 מזון רווי במינרלים:
מינרלים מסוימים הם מאוד חשובים למערכת הכללית וההורמונלית ואת רוצה להכניס אותם לתזונה שלך כמה שיותר: אבץ, סידן מגנזיום, סלניום.

תנסי להוסיף את המאכלים האלה לתזונה הרגילה שלך כדי לעלות את המינרלים במזון שלך. למרות שתוספי תזונה הם פופולריים את רוצה לנסות למצוא אותם בתזונה מאשר לצרוך אותם כתרופה.

מזון עשיר באבץ:
שקדים, אגוזי קשיו, זרעי דלעת, קקאו ושוקולד מריר

מזון עשיר במגנזיום:
אורז חום, סובה, תרד, שקדים, אבוקדו, אגוזי קשיו, אגוזי ברזיל וקקאו.
מזון עשיר בסלניום:
אגוזי ברזיל, זרעי חמניה, זרעי צ'יה, ביצים, שיבולת שועל
מזון עשיר בקלציום:
שקדים, טופו, אדממה, תפוזים, מולסה, פשתן וטחינה

מאכלים שיש להימנע מהם:

ידעת שיהיה גם חלק מעצבן… נכון? מצטערת מראש. אני ממש ממליצה שקודם תיישמי ותכניסי לתזונה שלך את המאכלים והטיפים שדיברתי עליהם למעלה לפני שאת מתחילה להוציא דברים מהתפריט שלך, ככה נוצר  מבחר גדול  ונפתחות אופציות מזון מרובות ולכן מומלץ להכניס אופציות לפני שאת מוציאה אופציות.

אוכל ממש מזוהה עם אהבה ועוד דברים חיוביים, אנשים, ארועים, אמונות ותרבות ולכן להוציא הרבה סוגי אוכל מהתפריט בבת אחת יכול להיות ממש מתיש ולא נעים ונוח וזו ממש לא הכוונה שלי! תפעלי לאט. את כבר תרגישי ממש שיפור כשתתחילי להכניס את המזון המומלץ שדיברתי עליו ולאט תוציאי רק חלק מהדברים שאני אדבר עליהם, את לא צריכה להוריד הכל. 

   מוצרי חלב
יש כמה בעיות עם חלב. ראשית מוצרי חלב מלאים בהורמונים בגלל שהחיות מקבלות הורמונים כדי להעלות את התפוקה שלהן.
לצערי, ההורמונים האלה משפיעים גם עלינו ועל מערכת ההורמונים שלנו ויכולים להוציא את המערכת מאיזון ולכן עדיף להימנע מהם כמה שניתן.
פרוטאין החלב יוצר סביבה חומצית בדם שקשורה לדלקות וזיהומים . גם אנשים שלא מיד מגיבים ללקטוז (הפרוטאין בחלב) מוצאים שהם מרגישים הרבה יותר טוב ללא מוצרי חלב; פחות ליחה בחזה שלהם, פחות הפרשות מהאף, יותר אנרגיה ובהירות מחשבתית.

כשתוציאי מוצרי חלב מהתזונה שלך, יעברו 3-4 שבועות עד שתראי תוצאות.
אני באופן אישי הרגשתי שינוי עצום כבר אחרי שבוע, אבל אני יודעת מחוויות של אנשים אחרים שלפעמים זה לוקח יותר זמן. יש גם אנשים שלא מרגישים בשינוי כלל, אבל הבריאות הכללית שלהם כן משתפרת שזו המטרה החשובה ביותר.

אם את מודאגת מעניין הסידן, את יכולה למצוא מקורות סידן רבים במאכלים לא חלביים, תראי את הרשימה למעלה. 

סוכר וממתיקים אחרים

אני לא חושבת שמישהו יהיה מופתע לשמוע שסוכר הוא לא מאכל בריא,  אבל במיוחד הוא לא בריא לנשים הסובלות מאנדומטריוזיס.

כשאת אוכלת סוכר, גופך משחרר יותר חומר כימי דלקתי בשם פרוסטגלנדין 2 והוא חוסם את הכימיקלים האנטי דלקתיים בתזונה שבהם את כן מעוניינת!!
דלקת, בעיקר דלקת כרונית, גורמת לכאבים מוגברים, וזו בעיה אמיתית אם את סובלת מאנדומטריוזיס. רמת סוכר מאוזנת בדם, היא  חיונית לחלוטין להורמונים בריאים ומאוזנים ולרמות האנרגיה שלך.

להפחית ולהוריד לגמרי סוכר וממתיקים מהתזונה שלך, זה לא קל אבל שווה לנסות.
גם להפחית כמות מסויימת יהיה יעיל מאוד.
תחליפים כמו פירות טריים ושוקולד מריר יכולים להיות דרך התמודדות עם קרייבינג לסוכר.
כשרמות הסוכר בדם שלך ירדו את תגלי שאת גם רוצה פחות ופחות סוכר. באמת. 

חיטה

היום חיטה מכילה רמות גלוטן גבוהות יותר מבעבר וגורמת לבעיות שונות אצל נשים. חיטה לא משפיעה לרעה על כל הנשים עם אנדומטריוזיס והשפעתה גם תלויה בכמות שאת אוכלת.
קראתי מחקר שנעשה על נשים שסובלות מאנדומטריוזיס שהראה ש75% מהן העידו על שיפור בכאבים לאחר שהורידו חיטה מהתזונה.  לפיכך, כן אפשר לומר שנשים עם אנדומטריוזיס מושפעות לרעה מאכילת חיטה. 

מה אפשר לאכול במקום?

שיפון, סובה, כוסמין, שיבולת שועל ומוצרים העשויים מהם.
היום יש שפע פסטה, קרקרים ולחמים שעשויים מקמחים אחרים לדוגמא: קמח עדשים, קינואה ועוד.. תתנסי ותגלי מה עובד בשבילך ובשביל הבטן שלך. 

 

לסיכום:
יש המון גישות בנוגע לתזונה. במאמר שלי נתתי רק טעימה וכמה טיפים לשיפור התזונה במידה ואת סובלת מאנדומטריוזיס ומכאבים, בכדי לשפר את בריאותך ולנסות להפחית את כאבייך.
קחי בחשבון וזכרי, שלשינויים בתזונה שלך יקח זמן להשפיע ולהפחית את התסמינים מהם את סובלת. זה ריצת מרתון למרחק ארוך ולא ספרינט למרחק קצר. את עושה שינוי לטווח הארוך למען בריאותך. היי סבלנית ואדיבה כלפי עצמך.

חלק מהמידע למאמר הזה קיבלתי בקורס של חני אייזנקרט ‘הקורס המלא לתזונה תומכת לריפוי של אנדומטריוזיס’. אם את מעוניינת במידע רחב יותר בנושא ‘תזונה משפרת בריאות’ אני ממליצה בחום לקחת את הקורס של חני. 

את יכולה לקבל יותר מידע על חני כאן: https://www.facebook.com/BriahEndometriosis